Vi har sparat dina val. Så hanterar du cookies
Lämna klagomål – så gör du
-
Inkomma med klagomål
Enklast och snabbast att få rättelse om du anser att ett fel blivit begånget, är att vända dig till ditt kontor eller det kontor som du anser gjort fel. Ofta behandlas olika utredningar med framtagande av material och/eller vad som sagts i samtal med bankens personal. Kontoret har de bästa förutsättningarna att snabbt ta fram sådan utredning och lämna ett svar. Kontakta därför gärna handläggaren på banken eller din kontaktperson på banken om du är missnöjd.
Om du inte är nöjd med vårt svar kan ärendet omprövas. I punkterna nedan får du reda på hur vi på bästa sätt hjälper dig med ditt ärende.
-
Överklagan av beslut
Om du inte är nöjd med det svar du får på kontoret kan ärendet prövas på nytt. Du skall då skriva till bankens Klagomålsansvarige med adress:
Sparbanken Gotland
Klagomålsansvarig, Visbyvägen 35 B
622 54 ROMAKLOSTERBeskriv vad du tycker blivit fel och vilket kontor du kontaktat i första hand.
-
Om du fortfarande inte är nöjd
Om du efter omprövning av bankens Kundombudsman fortfarande inte är nöjd kan du vända dig till nedan instanser. Du kan alltid vända dig till dessa instanser efter bankens första beslut.
Om du är företagskund kan du enbart vända dig till allmän domstol för vidare prövning.
Allmänna reklamationsnämnden (ARN)
Kungsholmstorg 5, Box 174, 101 23 Stockholm, telefon 08-508 860 00ARN är en statlig myndighet vars uppgift är att opartiskt och utan kostnad pröva tvister mellan konsumenter och näringsidkare. En anmälan till nämnden måste vara skriftlig. För att nämnden ska pröva ärendet finns vissa värde- och tidsgränser. Banken åtar sig att medverka i Allmänna reklamationsnämndens behandling av tvisten.
Konsumentvägledning
Konsumentvägledare som finns i flertalet kommuner, lämnar kostnadsfritt information och råd i hushållsekonomiska och juridiska frågor.Konsumenternas Bank- och finansbyrå
Box 24215, 104 51 Stockholm, telefon 0200-22 58 00Självständig rådgivningsbyrå, lämnar kostnadsfritt vägledning bank- och finansfrågor. Står i kontakt med klagomålsansvariga i banker och värdepappersinstitut.
Allmän domstol
Ett ärende kan alltid hänskjutas till rättslig prövning vid allmän domstol.
domstol.se
Särskild information om avtal som du som konsument ingått med banken via Internetbanken eller appen för privatpersoner
Om du har ingått ett avtal med banken via internetbanken eller appen för privatpersoner och det har uppstått en tvist - som du inte har kunnat lösa med banken - har du rätt att använda
EU:s onlineplattform för tvistlösning.Även om du använder onlineplattformen när det gäller klagomål/tvister med banken kommer ärendet att skickas till Allmänna reklamationsnämnden för beslut. Mer information om tvistlösning online finns på konsumenteuropa.se.